UHØRT Festival 2016 – 3 højdepunkter i regnvejr

14 aug 2016 by Signe Rønsov, No Comments »

Skærmbillede 2016-08-13 kl. 21.43.00

UHØRT Festival,  der i år for 7. gang i træk er arrangeret af musikere for musikere i øvelokaleforeningen ORA på Refshaleøen i København, havde i år hele 37 acts på programmet. Beredt på mange timers ny og spændende musik, cyklede jeg til Refshaleøen i ægte Københavner stil, og mærkede så småt skyerne åbne sig over mit hoved.

I løbet af de næste mange timer oplevede jeg musik i alle genrer, med både nye og kendte ansigter i spotlightet. En efterhånden mudret festivalsplæne blev stille og roligt fyldt op af flere publikummer, og humøret var trods vejret godt. Desværre gjorde den regnfulde festivalsoplevelse mig så forkølet, at jeg måtte blive under dynen på festivallens anden og sidste dag, lørdag. Her kommer derfor mine tre bedste musikoplevelser fra fredag på UHØRT Festival 2016.

 

DIET:

Fynske DIET, der opstod i 2015, beskrives som indiepop i året UHØRT program. Indiepop er en genrebetegnelse, der efterhånden omfatter en meget brede vifte af kunstnere og lyduniverser. For mig er DIET lyden af amerikansk roadtrip, der med nuancer af medvind og skarp solskin, samt forfald og indre dæmoner resulterer i en inderlig og stærk lyd. I livesammenhæng holdt denne lyd sig skarp igennem hele det 30 minutter lange set, og sammenspillet redede den ellers ikke så uhørte sangsskrivningsform, der tenderer til det ensformige.

Med undertoner af slut 80’er og tidlig 1990’er grunge-lyd, bliver den klassiske rock-instrumentalisering bestående af bas, trommer, guitar og skinger vokal akkompagneret af enkelte synthesizer indslag, der sender tankerne på flere nostalgitrip i retning af bands som Joy Division, Nirvarna og danske Psycked Up Janis. Specielt forsanger Lasse Smeds vokal satte sig fast som et bærende element i live-oplevelsen, og hans kraftfulde og ærlige klang gjorde musikken levende og til sin egen.

Lyt til: “1994”

 

Masasolo:

Masasolo har gennem sommermånederne været på alles læber, og den store omtale har skabt høje forventninger til både live performance og den kommende EP (der udkommer d.10/9). Disse forventninger blev i høj grad indfriet til deres koncert på dette års UHØRT Festival. På trods af en forsinket koncertstart grundet tekniske problemer i det kraftige regnvejr, omfavnede Masasolo både den danske sommer og publikum med et vers af “Du danske sommer – jeg elsker dig”. Denne lille hyldest til sommervejret, satte ironiske smil på alles læber, og skabte god stemning på den våde festivalsplads. Masasolo spillede ligesom alle andre UHØRT acts et set på 30 min, og lagde ud med dynamisk sammenspil og en stålsikker vokalpræstation fra forsanger og sangskriver Morten Søgaard. Vokalen omfavnede både det intense og kraftfulde, men rummede også de mere blide passager, som f.eks. præger nummeret “I really thought she loved me”.

Nummeret “On my own”, der blev spillet som et af de sidste i settet, viste en frisk og energisk side af Masasolo, og beskæftiger sig med den energi der opstår når man har opdaget et nyvundet mod efter et sorgfuldt breakup. Her brød Masasolo fri fra de langsomme rytmer der ellers dominerede settet, og kom op i et tempo der virkelig demonstrerede de fire musikeres kunnen og skabte sammenhæng mellem lyrik og musik i en eksplosiv fremdrift.

Lyt til:

“Really thought she loved me”

 

Lhuma:

Soloartisten Lhuma, åbnede den store Royal scene på UHØRT Festivals første dag. Indhyldet i varme, rødlige nuancer, svævdede hun hen over scenen, kun hjulpet på vej af en enkelt musiker, der stod bagerst på scenen.

Lhumas elektro-poppede drømmeunivers spredte sig i starten af koncerten langt ud over scenen, og performance-delen med Lhuma som dansende midtpunkt gik godt i spænd med den tiltagende støvregn der dalede ned fra himlen. Og netop himlen, naturen og dennes kræfter synes at være afspejlet i kunstnerens skarpt skårede rytmer, der til dagens koncert brølede ud fra højtalerne i form af backingtracks styret fra bagscenen. Lhumas vokal kan i øjeblikke minde om Oh Land, der med feminin skarphed står fast og selvstændigt i et hav af melodiske nedslag. Indimellem kunne scenen virke lidt tom, og derved desværre også en smule for afskærmet fra publikum når Lhuma bevægede sig dynamisk til musikken. I nummeret “Human Worrier” blev Lhumas vokal udnyttet til fuldt potientiale, og hun formåede at fastholde en overbevisende vokalpræstation, samtidig med at hun indtog den store scene, næsten helt alene. Det ville klæde musikken og hendes performance med visuals, der virkelig ville binde både vokal, musik og stemning sammen.

Lyt til:

“Human Worrier” 

Related Posts with Thumbnails

Tags: , , , ,

Leave a Reply